Počítání – papír versus výuková aplikace

S výukovými aplikacemi mám dobrou zkušenost coby žák, rodič i „učitel“. Ale dobrá zkušenost je široký a subjektivní pojem. A proto jsem se dnes rozhodla své pocity podložit čísly. K dispozici jsem měla tři děti (8, 8, 9let) a tak jsme společně počítali. Oni příklady v různých formách (na papíře, na počítači vláčky) a já měřila a propočítávala časy. Pojďme se podívat na závěry z tohoto minivýzkumu.

Opravování zabere rodiči polovinu času

Měřila jsem čas, jenž stráví děti výpočtem příkladů na papíře a následně čas, který jsem strávila kontrolou těchto vypočítaných příkladů. Nehrála jsem si na machra. Abych minimalizovala čas kontrolováním, šáhla jsem i po kalkulačce – nutno podotknout za velkého pohoršení dětí. Ano, kontrolovat dětem příklady s kalkulačkou, když oni je museli počítat bez kalkulačky, je brutálně demotivační…

Naměřené časy vidíte v tabulce 1. Počítali různé děti, různé typy příkladů. Suma sumárum: 67 příkladu počítalo průměrné dítě 22 min a já jejich kontrolou strávila 12min. Dospělý tedy opravuje 2x rychleji než dítě počítá (přesněji rodič stráví opravováním 55% času dítěte).

Věnuje-li vaše dítko dejme tomu 1 hodinu počítáním příkladů v tištěné formě. Vás následná oprava bude stát přes půl hodiny času. Při dvou dětech, stráví rodič stejný čas nad učením, jako jeho děti… A to nepočítám opětovné nahánění děti k opravě chybných příkladů a druhou kontrolu a třetí kontrolu…

Veškerý čas (a nervy) dospělého strávený opravováním s výukovými aplikacemi však mizí.

Tabulka 1: čas dětí strávený výpočtem a čas dospělého strávený kontrolou vypočítaných příkladů.

Výuková aplikace stojí děti více času

Toto zjištění mě překvapilo. Měla jsem za to, že výukové aplikace šetří čas nejen rodičům, ale i dětem. Ale není tomu tak. Zatímco rodičům výuková aplikace ušetří v podstatě všechen čas, dětem trvají výpočty v aplikaci déle, než když počítají na papír. Jak můžeme vidět v tabulce 2, kde jsou uvedeny průměrné časy k výpočtu jednoho příkladů. Opět počítali různé děti, různé typy příkladů. Jednu serii stejného typu si daly děti na papíře a stejný typ příkladů na počítači (vláčky). Z tabulky 2 je patrné, že na papíře trvalo počítání většinou kratší dobu. V přůměru dětem počítání vyukovou aplikaci trvalo o 44% déle.

Čím to? Rozptylují snad děti při výpočtu obrázky okolo? Stresuje děti limit v podobě vláčků? Je náročnější zápis výsledku pomocí numerické klávesnice? Tyto a další otázky budou předmětem dalšího bádání. A jesm zvědavá, co všechno se dozvím.

Tabulka 2: Čas na výpočet jednoho příkladu na papíře a na počítači

Závěrem výuková aplikace (vláčky) ušetří čas rodičům, který stráví kontrolováním svých ratolestí. A dětem prodlouží čas strávený učením (počítáním).

Image by pvproductions on Freepik

Počítání – papír versus výuková aplikace

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek