S výukovými aplikacemi mám dobrou zkušenost coby žák, rodič i „učitel“. Ale dobrá zkušenost je široký a subjektivní pojem. A proto jsem se dnes rozhodla své pocity podložit čísly. K dispozici jsem měla tři děti (8, 8, 9let) a tak jsme společně počítali. Oni příklady v různých formách (na papíře, na počítači vláčky) a já měřila a propočítávala časy. Pojďme se podívat na závěry z tohoto minivýzkumu.
Opravování zabere rodiči polovinu času
Měřila jsem čas, jenž stráví děti výpočtem příkladů na papíře a následně čas, který jsem strávila kontrolou těchto vypočítaných příkladů. Nehrála jsem si na machra. Abych minimalizovala čas kontrolováním, šáhla jsem i po kalkulačce – nutno podotknout za velkého pohoršení dětí. Ano, kontrolovat dětem příklady s kalkulačkou, když oni je museli počítat bez kalkulačky, je brutálně demotivační…
Naměřené časy vidíte v tabulce 1. Počítali různé děti, různé typy příkladů. Suma sumárum: 67 příkladu počítalo průměrné dítě 22 min a já jejich kontrolou strávila 12min. Dospělý tedy opravuje 2x rychleji než dítě počítá (přesněji rodič stráví opravováním 55% času dítěte).
Věnuje-li vaše dítko dejme tomu 1 hodinu počítáním příkladů v tištěné formě. Vás následná oprava bude stát přes půl hodiny času. Při dvou dětech, stráví rodič stejný čas nad učením, jako jeho děti… A to nepočítám opětovné nahánění děti k opravě chybných příkladů a druhou kontrolu a třetí kontrolu…
Veškerý čas (a nervy) dospělého strávený opravováním s výukovými aplikacemi však mizí.
Výuková aplikace stojí děti více času
Toto zjištění mě překvapilo. Měla jsem za to, že výukové aplikace šetří čas nejen rodičům, ale i dětem. Ale není tomu tak. Zatímco rodičům výuková aplikace ušetří v podstatě všechen čas, dětem trvají výpočty v aplikaci déle, než když počítají na papír. Jak můžeme vidět v tabulce 2, kde jsou uvedeny průměrné časy k výpočtu jednoho příkladů. Opět počítali různé děti, různé typy příkladů. Jednu serii stejného typu si daly děti na papíře a stejný typ příkladů na počítači (vláčky). Z tabulky 2 je patrné, že na papíře trvalo počítání většinou kratší dobu. V přůměru dětem počítání vyukovou aplikaci trvalo o 44% déle.
Čím to? Rozptylují snad děti při výpočtu obrázky okolo? Stresuje děti limit v podobě vláčků? Je náročnější zápis výsledku pomocí numerické klávesnice? Tyto a další otázky budou předmětem dalšího bádání. A jesm zvědavá, co všechno se dozvím.
Závěrem výuková aplikace (vláčky) ušetří čas rodičům, který stráví kontrolováním svých ratolestí. A dětem prodlouží čas strávený učením (počítáním).
Image by pvproductions on Freepik