Blog

Harmonie učení

Všimla jsem si jedné zajímavé věci. Nejen u svých dětí, ale i u svěřenců ve volnočasových kroužcích. Čím více se dětem snažíte něco vysvětlit, o něčem je poučit, tím více vám skáčou do řeči a snaží se něco vysvětlovat oni vám. Takový učitelský bumerang: “Děcka podívejte, chci vám ukázat jak funguje…” X “Paniučitelko, pojďte sem, […]

Podle čeho vybírat mikroskop pro děti?

Dlouho jsem zvažovala koupi mikroskopu dětem i sobě pro radost. Ale netušila jsem, podle čeho vybírat. Teď už jsem o něco chytřejší, proto vznikl tento článek. První co mě napadlo orientovat se podle zvětšení – čím větší zvětšení, tím menší svět mohu zkoumat. Pak jsem si vzpomněla, že když jsme jako malá prozkoumávala dětským mikroskopem […]

Skutečné minipříběhy

Pátý díl interaktivní knížky s názvem minipříběhy už obsahuje souvětí a dítě musí přečíst několik vět, aby porozumnělo textu a zvolilo správný obrázek. Z vlastní zkušenosti vím, jak těžké je prokousávat se nějakým textem, když se učíte číst. Proto jsem chtěla malým čtenářům ještě více zpestřit čtení a zařadila jsem do textů příběhy skuteřných lidí. […]

Učíme se komunikovat aneb Stavěj to co já

Chci vám představit jednu skvělou komunikační hru. Dá se hrát s dětmi od dvou let, ale stejně dobře i s dospěláky na Silvestra. Na původní anglický název si už nevzpomenu, ale dala jsem jí pracovní název – Stavěj to co já. Tato hra spojuje snad všechny věci, které na hrách miluji: Společný cíl – cílem […]

Jak se moje dcera učila číst

Existuje mnoho různých přístupu k výuce čtení (metoda fonetická, globální, splývavé čtení, atd. atd.). Pěkný přehled různých metod nabízí tato diplomka Kateřiny Forejtové. Tomuto se ale v tomto článku nebudu věnovat. Ono já mám stejně pocit, že než bych našala vhodnou metodu pro své dítě, vypustila by duši a děcku bych udělala v hlavě pěkný […]

Je učení neuronek podobné lidskému učení?

Žili byli vědci a ti zkoumali mozky – lidské, zvířecí, krabí,… . Chtěli zkrátka vědět, jak to v hlavách tvorů zdejších funguje. Když ty mozky důkladně prozkoumali, vytvořili mozek umělý. Ten pak zkoušeli učit různé věci. A kupodivu ten umělý mozek se to všechno naučil. To není pohádka, to je realita, úžasná a možná trochu […]

Děti se učí napodobováním dospělých

Je to tak přirozené, tak prosté a přesto mě to vždycky překvapí. Všechna mláďata v přírodě se učí napodobováním dospělých. Bez knih a bez řečí, jenom prostým pozorováním dospělých a zkoušením, se šelmy naučí lovecké strategie, býložravci zjistí co je k jídlu a práci se naučí létat. Jen pozorují a zkouší to taky. A u […]

Přesunout se na začátek